AmacA� Olmayan Yolculuk

A�nsan baAYlangA�A�ta bir kaya parA�asA�dA�r. Nerede olduAYu A�nemli deAYildir. HatA�rlamaz zaten. Nereden geldiAYini bilemez. Bu yA?zden bir amacA�da yoktur. A�nsanA�n amacA� nedir? A�nsan ne iA�in var?Nereye gidiyoruz? Bu sorular baymadA�mA� artA�k. Geldik ve buradayA�z A�tesi yoktur bu durumun.

YolculuAYa A�A�kmak gibi bir AYey deAYildir hayat. YolculuAYun bir amacA� vardA�r A�A?nkA?. Hayat yolun kendisidir. A�nsan, hayatA�n iA�inde yol alA�r. Yol nereye giderse sizde oraya gidersiniz. Hayat, elinde zaman keskisiyle bizi koymak istediAYi yere gA�re AYekillendiren bir heykeltA�raAYtA�r bir bakA�ma. Ve bu yA?zden hayatA�n bir amacA� vardA�r, insanA�n deAYil. Kendi amacA�mA�zA� yaAYadA�AYA�mA�zA� sanarA�z fakat hayatA�n bizi AYekillendirdiAYini unuturuz. HatA�rladA�AYA�mA�z ilk yer heykeltA�raAYA�n masasA�nda olduAYumuzdur. Niye o masada olduAYumuzu dA?AYA?nmeden kendimize belirli amaA�lar belirlemeye A�alA�AYA�rA�z. Ya da nerede olduAYumuzu bilmeden yolda ilerlemeye A�alA�AYA�rA�z. DA?AYA?ndA?AYA?mA?z tek AYeyse o yolun bizi inandA�AYA�mA�z bir amaca gA�tA?receAYi. AslA�nda yolda ilerlemeye devam edersiniz. SanslA� olanlar ulaAYA�r bazen inandA�AYA� amaca. BazA�larA�nA�nsa tekeri patlar kalA�r. Ama herkes o yolun kendi amaA�larA�na gittiAYine inanA�r. O yol her zaman devam eder aslA�nda. A�nandA�AYA�mA�z amaA�sa o yolu iA�inden geA�iren bir AYehirdir.

HeykeltA�raAY siz doAYmadan A�ncede oradaydA� ve A�ldA?kten sonrada orada olacak. Bu deAYiAYmez bir kaide. EAYer heykeltA�raAY orada olmasaydA�, bu sizin de orada olamayacaAYA�nA�z anlamA�na gelirdi. Sahip olduAYumuz tek AYeyse AYu anki bulunma halimizdir. Tolstoya��un Kuyudaki AdamA� gibi tutunabileceAYimiz tek AYey o dal parA�asA�dA�r. HayattA�r.

Hayata tutunmak, bulunduAYun durumu sevmektir. Bulunulan durumu sevmemek insanA� A�lA?me bir adA�m daha yaklaAYtA�rA�r. Hayata��A�n bize nasA�l bir AYekil vereceAYini ya da nereye gA�tA?receAYini bilemeyiz. Biz sadece bu yolda giden bir yolcuyuzdur yerimizi bilmeyen, hangi yolda ilerlediAYimiz bilemeyen. Bazen seA�im yaptA�AYA�mA�zA� hissederiz iA�imizde. Bu hayatA�n bize sunduAYu kA�sA�tlA� seA�imlerden ibaret bir AYey deAYildir. Herhangi bir yol ayrA�mA�nda seA�tiAYimiz yolun sonunda ne olduAYunu bilemeyiz. GeleceAYi gA�remeyiz. A�A?nkA? nereden geldiAYimizi bilmiyoruzdur. A�nsan nereden geldiAYini bildiAYi takdirde nereye gidebileceAYini kestirebilir.

BulunduAYumuz durumu sevmenin tek gerekA�esiyse, A�nce kendimizi sevmemizdir. Bunu bencilliAYe yormak mantA�ksA�zdA�r. HissettiAYimiz tek varlA�k belirtisine baAYlanmak bencillik deAYildir yaAYama isteAYidir.

Bizi var eden tek AYey duyularA�mA�zdA�r. GA�rebilmemiz, duyabilmemiz, koklayabilmemiz, dokunabilmemiz, tadabilmemiz. BunlarA�n hepsini ortadan kaldA�rA�rsak varlA�AYA�mA�zA� hissedemeyiz. VarlA�k, bilinA�li olmakla deAYil duyarlA� olmakla hissedilir. BilinA� duyarlA�lA�kla geliAYir.

Zeka ise bilinci geliAYtiren duyularA�n birbirleri arasA�ndaki baAYlantA�dA�r. Bu baAYlantA�lar ne kadar gA?A�lA? olursa o insan o kadar zeki olur. Zekada bilincin geliAYim hA�zA�nA� etkiler. Zekayla bilincin farkA� budur. Yani dahi insanlar duyarlA� insanlardA�r.

BulunduAYumuz durumu sevmek diyordum. TutunduAYumuz o dal parA�asA�nda mA?mkA?n olduAYunca tutunmak lazA�m. Ve o dal parA�asA� bir gA?n kopacak. Yol bir gA?n bizim iA�in bitecek. Benzinimiz tA?kenecek. Fareler dalA� kemirecek. Kopana kadar yapA�labilecek tek AYeyse daldan damlayan balA� yalamak olmalA�. HeykeltA�raAYA�n bize verdiAYi kavisleri sevmek olmalA�. Yolun kenarA�ndaki aAYaA�larA� sevmek olmalA�. Yoldan zevk almak olmalA�. GeldiAYimiz yer belli deAYil ama gideceAYimiz yer belli. AmaA�sA�z bir yaAYam iA�in baAYka ne yapA�labilir ki.

Aziz AAYabeya��le YaptA�AYA�mA�z Bir KonuAYma

Kemalot: A�nsanA�n amaA�sA�zlA�AYA�na deAYiniyorum

Aziz AAYabey:A�ve bu amaA�lA� bir yazA� mA� yazA�yorsun?

Kemalot:A�YazA�nA�n bir amacA� var ve benim… TartA�AYA�lA�r tabi.

Aziz AAYabey:A�benim de A�akA�l taAYlarA�m var.her yerden topladA�AYA�m.

Kemalot:A�A�lk A�akA�l taAYA�nA� topladA�AYA�n yeri hatA�rlamA�yorsan gerisi A�nemli deAYildir. A�lklerin bir amacA� vardA�r.

Aziz AAYabey:A�ilklerin anlamA� ikinciye kadardA�r.

Kemalot:A�A�kincinin bir anlamA� yoktur ikinci alA�AYkanlA�ktA�r.A�AlA�AYmA�AY kudurmuAYtan beterdir.

Aziz AAYabey:A�ikinci birincinin A?stA?ne geldiyse.A�birinci mazidir.A�ikinci birinci olmuAYtur.A�yani senin dediAYine geldik.

Kemalot:A�Ve aslA�nda A�akA�l taAYA�nA� neden topladA�AYA�nA� bilmiyorsundur. 2. 3. 4. 5. ….A�Farketmez.

Aziz AAYabey:A�bi insan neden A�akA�l taAYA�A�toplar?

Kemalot:A�A�akA�l taAYA� topluyordur da ondan.

Leave a Reply